Reklamställ och butiker som kämpar

 

Vad händer egentligen med svensk handel och de fysiska butiker som finns, när detaljhandeln hotas av näthandelns tillväxt? Hur många jobb inom butiker tros försvinna inom bara 5–6 år?

När det kommer till butiker som vill hålla sig kvar över ytan, och kanske till och med gå som tåget, ja då krävs det lite eftertanke och strategi. Med broschyrställ kommer du en bit på vägen när du skapar en trivsam butik.

Butiker hotas av e-handeln

Tyvärr är det så att ett fenomen kallad butiksdöden sprider sig genom Sverige. I flera sydsvenska städer och stadskärnor klappar butiker igen i centrum och många tomma affärslokaler går att skåda. Enligt en rapport från Svensk handel blir konkurrensen från näthandeln allt tuffare för detaljhandeln att hantera och nu pekar siffror på att hela 42 000 butiksjobb hotas att försvinna eftersom vi handlar allt mer på nätet. I en artikel i SVT går det att läsa om hur antalet fysiska butiker i Sverige, framförallt i glesbygd, kommer minska kraftigt fram till 2025

  • Totalt väntas e-handeln utgöra 22 till 33 procent av den svenska detaljhandeln år 2025.
  • Inom sällanköpsvaruhandeln kommer näthandeln att stå för mellan 31 och 46 procent, varav utlandshandeln väntas utgöra 8 till 17 procent.
  • Antalet butiker i sällanköpshandeln väntas minska med mellan 6 000 och 11 000 och antalet sysselsatta kommer att minska med mellan 28 000 och 49 000 till år 2025.
  • Försäljningen av dagligvaror på nätet väntas uppgå till mellan 6 och 11 procent.

Källa: Dagens Handel

I samma artikel i Dagens Handel går det att läsa om hur butiksdörren är värre än väntat, och att scenarier som man trott skulle inträffa redan har överträffats av verkliga siffror. Det kan alltså gå snabbare än vad man tror och det gäller för många butiker att tänka om och börja synas på nätet för att klara sig. Det kanske är lättare sagt än gjort i och för sig.

7 500 personer sparkade på Ikea, H&M rasar på börsen, rekonstruktion i omgångar på JC, skokedjan Rizzo stänger nästan alla sina butiker och Nordens största leksakskedja Top Toy ansöker om rekonstruktion. Det råder inga tvivel om att butikskedjorna har det kämpigtVeckans Affärer

Färre butiker att vänta i framtiden

Vi får med andra ord färre butiker i framtiden men kanske är det så att butiken som koncept lever kvar, fast i flera olika varianter och med modernare drag. För det är nämligen så att andra kedjor, med diversifierade koncept, går som tåget. Till exempel Dollarstor som är en lågpriskedja och ny i Sverige, men redan har noterat rekordförsäljningar.

Men med en butiksdöd skapas nya arbeten via e-handeln. Och där krävs en helt annan kompetens som kan vara bra att utbilda sig till för att säkra sin framtid i handelsbranschen. Digitaliseringen är i full gång och ritar om sektorn helt och hållet, samtidigt som kedjor och butiker tvingas bredda sig och tänka om kommer även konkurrens från utlandet av internationella jättar, som till exempel Amazon. Amazon har inte ännu etablerat sig i Sverige och ingen svensk sajt finns, men det är bara en tidsfråga. Då kommer även e-handlare att känna av konkurrensen.

Stäng meny