Har du nyligen startat ett företag? Drömmer du om en framgångsrik startup och att ditt nystartadeföretag snabbt ska börja vinna marknadsandelar? Då är det läge att fundera över företagets varumärke. Ett starkt varumärke är ofta den viktigaste tillgången i ett företag, och för nystartade företag är det viktigt att tidigt arbeta med att skapa ett inarbetat varumärke.
För att skapa ett starkt varumärke behöver du fundera över marknadsföring. För att nå ut till din målgrupp och skapa positiva associationer kopplade till ditt företag hos potentiella kunder är det viktigt med en marknadsföringsstrategi som tar ett helhetsgrepp och är genomtänkt.
Vad bör du tänka på?
Det finns mängder av kreativa tips och råd kring marknadsföring som du bör ta till dig. Bara genom en enkel googling får du tusentals träffar på ämnet.
Några marknadsföringslösningar som ofta är framgångsrika är:
- Tillverka olika reklamprodukter
- Aktivitet på sociala medier
- Företagsnamn och/eller logga med särprägel
Det första rådet – att tillverka olika reklamprodukter, är ofta effektivt eftersom det bidrar till spridning av ditt varumärke och personer som använder produkterna kommer associera företaget med något positivt och användbart. Det finns en mängd olika produkter som du kan skapa och sedan skicka med vid beställningar eller dela ut gratis. Exempelvis hos leverantören Axon Profil finns tusentals olika typer av produkter såsom pennor, kepsar, kläder och nyckelband att välja bland och utforma utifrån just dina behov.
Det andra rådet – att vara aktiv på sociala medier, ska inte underskattas. Detta kan vara det i särklass viktigaste rådet för en startup som vill bygga upp sitt varumärke. Du bör skapa företagskonton på plattformar som Instagram, Twitter, Facebook och Youtube för att interagera med konsumenter och nå ut till en hel värld av potentiella kunder. På exempelvis Instagram finns det även möjlighet att köpa sponsrade inlägg, vilket kan vara klokt att utnyttja i början för att få en större följarbas. Därefter är det bara att börja publicera inlägg med dina tjänster eller produkter samt kommunicera med alla nyfikna! Ett tips är också att se över möjligheterna att samarbeta med någon influencer som kan hjälpa dig att sprida ditt budskap. Detta brukar kosta en slant, men är en god investering då det ger dig ökad exponering.
Det tredje rådet – att skaffa ett företagsnamn och/eller en logga med särprägel, är viktigt av flera skäl. För det första är det immaterialrättsligt viktigt om du önskar ansöka om skydd för ditt varumärke. Alltför allmänna loggor eller företagsnamn kan nämligen sällan erhålla skydd på grund av bristande särprägel, åtminstone inte innan det har blivit väl inarbetat på marknaden. För det andra är detta viktigt eftersom det ofta gör det lättare för en genomsnittlig konsument att lägga ditt företag på minnet. Om företaget låter och ser ut som ”alla andra” är det lätt att det försvinner i djungeln av reklam i vår digitaliserade värld.
Sammanfattningsvis finns det alltså en mängd olika verktyg att ta till för att marknadsföra en startup, och så länge du arbetar kontinuerligt med att utveckla din marknadsföring kommer du successivt nå allt större framgångar.