Bra marknadsföring är en av de viktigaste ingredienserna när det kommer till ditt företags framgångar. Visst måste du ha bra produkter och tjänster också, men om ingen vet om deras existens så kommer du inte att få några kunder. Hur du ska marknadsföra dig kan bero på ett antal faktorer men ett är säkert: du behöver en logga.
Loggan är din signatur och genom att sätta den på allt från din hemsida till reklamprodukter kommer alltfler kunder att känna igen den. Du kan använda den precis överallt: på skyltar och dekaler, under mässor och konferenser, fester och sportevenemang. Genom att dela ut mössor med tryck kan du nå ut till nya målgrupper, särskilt yngre som tycker att de är särskilt trendiga, men också glädja ditt existerande klientel med en kul och användbar present.
Gör loggan personlig
Din logga kan i princip se ut hur som helst så länge den är unik för dig och lätt att känna igen. Den kan bestå av enbart bokstäver, till exempel ditt företags namn eller initialer, eller bestå av en liten teckning eller figur. Det finns hundratals exempel på loggar som gått till historien, till och med fått kultstatus, då de varit enkla, intelligenta och unika. När den stora, tyska biljätten BMW presenterade en ny logga så väckte det ett ramaskri, vilket visar hur designen påverkar kunderna även på ett emotionellt plan.
Loggans färg spelar också stor roll och här är det smart att utnyttja det som brukar kallas färgpsykologi och som har att göra med hur olika kulörer ger olika associationer. Enligt en artikel i Steg för Hälsa så ger exempelvis färgen blått ett intelligent intryck, gult kopplas till optimism medan svart förvisso är stilrent men också kan verka lite sorgsamt. Färgen och formen kan också ha att göra med det du säljer:
- Smycken – elegant design, gärna i svart och vitt eller silver och guld
- Leksaker – många färger, runda, snälla former
- Träningsutrustning – kraftfull, energisk design som associerar till styrka och fart
- Revisionsbolag – rakt och enkelt, en prydlig design som ger intryck av ordning
- Festarrangör – trendigt och glamoröst, gärna med lite glitter och Hollywoodkänsla
Smart marknadsföring
När du ska marknadsföra det du säljer så är det viktigt att veta vem exakt du vill nå ut till. Är det en äldre målgrupp eller en yngre, stadsbor eller människor på landsbygden, män eller kvinnor? Med smart profilreklam kan du nå ut till många fler än du kanske tror då tanken är att reklamprodukten ska användas under en längre tid i flera olika sammanhang. Om du till exempel sponsrar ett lokalt sportlag så kommer din logga att synas både av deltagarna och publiken, och om du delar ut paraplyer kommer hundratals personer lägga märke till den på regniga dagar. Är det aktiva människor som tränar mycket du vill nå? Dela ut vattenflaskor, T-shirts eller träningsväskor!
Använd gärna reklamprodukterna i kombination med andra medier, exempelvis genom att göra dem till ett pris i en tävling i sociala medier eller en lokal tidning. Ju mer engagerade ditt potentiella klientel blir desto mer kommer de att uppmärksamma dig och din logga.