Som företagare vill du nå presumtiva kunder och få nya kunder och klienter. Marknadsföring är oerhört viktigt i vår digitaliserade och globaliserade värld. Marketing automation är ett mycket smart verktyg för att effektivt nå dina kunder.
Marketing automation handlar om att skräddarsy erbjudanden och information till dina kunder genom bara några klick. När du använder ett marketing automationverktyg, så kommer marknadsföringen och budskapet utgå från kundernas tidigare beteende. Istället för att alla kunder får samma erbjudande, så skickar du individuella erbjudanden utifrån kundernas tidigare köpvanor, yrken och bostadsort. Du kan enkelt se till att rätt kund får rätt meddelande i rätt tid. Med Rules marketing automation verktyg kan du sätta igång redan idag helt gratis. Du når dina kunder genom e-post som nyhetsbrev och SMS-marknadsföring, men även genom påminnelse på gamla kundvagnar där de inte genomfört köpet. Det är framtidens marknadsföring som ger dig ett bra försprång gentemot dina konkurrenter.
Marketing automation
Företagare har i alla tider försökt nå sina kunder på ett så effektivt och smart sätt som möjligt. Den senaste marknadsföringen utgår från A.I., artificiell intelligens, som hjälper dig att mycket snabbare och mer effektivt nå ut med ditt budskap. När du använder Rules marketing automation verktyg är det tekniken och plattformen som sköter själva utförandet, medan du bara behöver tänka på vad du vill få ut. Verktyget har koll på vad dina kunder har handlat tidigare, vilket gör marknadsföringen mycket enklare och mer precis. Låt oss säga att du driver en webbshop med sportartiklar. Om en person har köpt löparkläder och löparskor är det mycket klokare att den personen får personliga erbjudanden kring just löparsaker, än volleyboll. Det är också smart att utgå från ekonomi. Om en person bara köper saker i det billigaste sortimentet, så kommer det att vara onödigt att skicka ut nyaste produkterna inom löpning som kostar dubbelt så mycket mot vad den brukar köpa för. Skräddarsy och erbjuda både utgår från intresse och ekonomi, alltså utifrån den personens livssituation. Andra personer kan ha en förkärlek till ett visst märke. Om du är återförsäljare av Puma eller Adidas, så kan en person vara intresserad att köpa senaste Pumaväskan, då kunden primärt bara köper saker från just det märket. Genom att du omgående erbjuder kunden produkter som personen troligtvis är intresserad av, så behöver kunden inte leta vidare på en annan sajt. Med marketing automation kommer du:
• bli mer effektiv
• lättare behålla kunderna
• lättare utgå från kundens livssituation
Marknadsföring
Eftersom vi lever i en globaliserad värld då en svensk lika gärna kan handla från ett tyskt eller brittiskt företag, som från en svensk återförsäljare blir marknadsföring än viktigare. God marknadsföring handlar inte bara om att berätta om dina erbjudanden, utan bygga upp en långsiktig kundrelation. Människor föredrar att köpa från företag vars filosofi de gillar. Det är också många som är villiga att betala lite mer för att handla från ett företag som de upplever att de har en personlig relation till. De lär känna dig på Instagram och ser att du har ett stort intresse och kunskap kring vad du säljer. Du behöver ta hand om dina kunder och skapa en relation till dem som en del av din marknadsföring. Den slags personliga marknadsföringen, nischad marknadsföring, kommer växa än mer.