CRM för att uppnå företagets mål
CRM är en process som många inte inser att de saknar förrän de ser hur det fungerar i praktiken. CRM-system innebär nämligen inte bara ett strukturerat sätt att hantera kunduppgifter, fördelarna är så många fler än så. Här är några:
- Du får en strukturerad överblick över kunder och prospekt
- Avtal och mailkorrespondens finns tillgängliga för alla i företaget – eller bara vissa
- I princip alla moderna CRM-system är utvecklade med GDPR i åtanke
- CRM skapar smidigare samarbete mellan kundtjänst, säljavdelning och andra avdelningar
- Minskar risken för pinsamma missförstånd och glömska i kundkontakten
Hur CRM fungerar i praktiken
CRM-system kan vara mer eller mindre avancerade. De enklaste är i princip en lista av företagets kunder och prospekt, och innehåller information såsom signerade avtal, mailkorrespondens, noteringar från säljare och uppgifter om företaget. Men uppföljningsanalyser, försäljningsprognoser, marknadsföringsstrategier, onboarding, kundtjänst och mycket annat kan också vara del av CRM.
Låt oss ta ett exempel:
Du är säljare på ett företag som säljer betalningslösningar till webbshoppar. En av dina kunder ringer in till ditt företags kundtjänst. Kunden har en teknisk fråga om hur de ska implementera betallösningen på sin webbshop. Med ett smart CRM-system har kundtjänstmedarbetaren redan all info om kunden framför sig; vilket webbsystem de använder, om webbshopen är helt ny eller har funnits i flera år med annan betalningsleverantör, vilken typ av avtal som signerats, om säljaren noterat något viktigt och så vidare. Kundtjänstmedarbetaren slipper ställa tusen frågor och kunden slipper förklara sin webbshopstatus varje gång de pratar med en ny medarbetare.
Risken för missförstånd i kommunikationen och slöseri med tid både internt och externt minskas med smart CRM. Du får dina dina kunders uppgifter lagrade på ett strukturerat och regelrätt sätt och ökar potentialen för högre lönsamhet i företaget.